Інвестиційна компанія Shah Capital Management у цьому місяці запропонувала вивести найбільшого українського мобільного оператора «Київстар» на біржу або ж продати його частку.
Shah Capital Management — американська компанія. Вона є міноритарним акціонером телекомунікаційного холдингу Veon (Амстердам), якому належить «Київстар». Їй належить 4,95% акцій.
Нагадаємо, найбільша частка Veon — 47,9% — належить LetterOne. Своєю чергою російський олігарх Михайло Фрідман та його давній партнер Авен Петр мають у сукупності менш як 50% частки в LetterOne.
Shah Capital Management у відкритому листі пояснює, що акції Veon зараз коштують мало — $19 за штуку. І треба якось підвищувати їхню вартість. В ідеалі — до $100. Отже — IPO «Київстар» одна з частин цього плану.
Розберімось, чи це гарна порада від американського міноритарія і, головне, наскільки це зараз реалістично.
Але спочатку з’ясуємо, чому акції Veon (мами «Київстар») так мало коштують.
Що не так із Veon
Взагалі-то, Veon втрачає свою капіталізацію вже більше ніж десятиріччя. Якщо на NASDAQ одна акція холдингу у 2013 коштувала $350, то зараз — $19.
То в чому ж справа? Телеком — прибутковий бізнес, зі стабільним доходом.
Що таке VEON в принципі? Це холдинг, основним ринком якого до останнього часу була росія. За 2022 рік його підконтрольний оператор заробив у рф $3,5 млрд. Це лише трохи менше, ніж VEON заробив на всіх його інших ринках присутності: Пакистан, Україна, Казахстан, Бангладеш, Узбекистан, Киргизстан, Грузія. Діяльність на всіх цих ринках за 2022 згенерувала $3,7 млрд.
Тож чому VEON не цікавий гравцям на біржі?
На це є декілька причин. На деякі з них Veon ніяк не може впливати. Наприклад, власне сам ринок телекомунікацій. На відміну від ринку, скажімо, інтернет-стартапів, телеком — це вже досить зріла сфера. Мобільні мережі побудовані по всьому світу. І навряд чи їх можна сильно розширити. Зовсім інша історія з онлайн-сервісами, аудиторія яких може швидко та раптово зростати. А це завжди цікаво інвесторам на біржі.
До того ж телеком, на відміну від онлайн-сервісів, має чітку регіональну прив’язку. Якщо ти збудував мережу в Бангладеші, ти вже не масштабуєш швидко цей сервіс у Штати. Для того треба будувати з нуля окрему мережу. В інтернет-бізнесі зовсім інші правила: ти можеш одразу стартувати глобально і заробляти на найбільш дохідних ринках.
Так склалося, що Veon працює на ринках із низьким рівнем доходу населення, яке не здатне платити за зв’язок багато.
Холдинг неодноразово намагався трансформуватися в більш диджитальний бізнес. Але його основний бізнес — все ще телеком.
Ще одна особливість телекому — він постійно потребує інвестицій. Так, у тебе може бути висока маржа, але кожне наступне покоління мережі — 3G, 4G, 5G — вимагає, по-перше, викуп у держави ліцензії на частоти (це, як правило, аукціон). По-друге, це постійний апгрейд мережі — треба змінювати радіообладнання, ядро мережі та інше.
Отже, інвестиції з’їдять маржу. А ще гірше — заводять холдинг у борги. Загальний борг у Veon був у 2021 році понад $8 млрд. Але у звітності 2022-го він показав лише $4,5 млрд. І це лише тому, що цього разу холдинг не рахував російський борг. Бо Veon вивів російський Beeline зі звітності — хоче продати його до початку літа.
Звісно ж, наявність такого величезного російського активу також не додає капіталізації компанії. Бо російський бізнес — токсичний для інвесторів.
Що кажуть про IPO «Київстар» інсайдери
На умовах анонімності нам вдалося поспілкуватися з одним із топменеджерів компанії, яка входить в групу Veon. Він називає американського інвестора, який запропонував вивести «Київстар» на біржу, агресивним.
«Це був сюрприз для Veon, тим більше — лист був відкритий. І кожен його міг подивитися», — розповідає наш співрозмовник.
Але він додає, що ідея виводу на біржу «Київстар» розглядається й усередині холдингу. Вона виглядає логічно. «Тому що з’являється можливість купити саме Україну, а не всі бізнеси холдингу», — підкреслює топменеджер.
За його словами, ідея не спрацює зараз, коли йде війна. Але після її закінчення — це реальна перспектива з добрим прогнозом.
Що кажуть аналітики
Найцікавіше питання: чи буде «Київстар» коштувати окремо дорожче ніж Veon?
Коротка відповідь: «так». Але премія, очевидно, не буде значною. «Якщо після війни — то теоретично можна буде говорити про премію через перспективи швидшого зростання. Але премія навряд чи буде більшою за 25-30%», — коментує Олександр Паращий, керівник аналітичного департаменту Concorde Capital.
«Вочевидь є думка, що окремо компанія може коштувати значно більше, ніж у складі холдингу. Такі варіанти також бувають — свого часу, наприклад, PayPal виокремився з Ebay. Але цілком нормальна ситуація. Тут, звісно, має місце і питання війни та санкцій, а не лише економіка», — додає Фінансовий аналітик групи ICU Михайло Демків.
Скільки ж може коштувати «Київстар»
«Я, на жаль, не маю оцінки потенційної вартості компанії. Але за даними VEON, по сегменту Україна (тобто це „Київстар“) EBITDA у 2022 році склала $575 млн. Думаю, вартість компанії має бути не менше 1,5–2 раз від цього показника», — каже Демків. Тобто оцінка мобільного оператора може бути на рівні $862.5–1150 млн.
Треба сказати, що така цифра виглядає досить непогано, на фоні суми угоди, за яку азербайджанський холдинг NEQSOL купив у 2019 році другого гравця на ринку — Vodafone Ukraine. Тоді не було війни, але оператор дістався за $734 млн. OIBDA компанії тоді складала $322 млн за рік. Отже, мультиплікатор OIBDA щодо ціни угоди слав тоді 2,3.
Це один екстоп менеджер у мобільному бізнесі дає нижчу потенційну оцінку «Київстар», якщо його намагатися продати прямо зараз — максимум $600 млн мінус борг.
«Але, якщо чесно, ціни для сьогоднішньої ситуації просто немає. Дисконт може бути будь-яким. Ніхто не знає, як, чим і де закінчиться війна», — підкреслює він.
Отже, висновок можна зробити такий: якщо виводити «Київстар» на біржу — то тільки після війни. І він насправді може коштувати дорожче.
Джерело: https://dev.ua/